Planirate li kupnju novog ili rabljenog automobila, vjerojatno znate da će vas taj luksuz i znatno koštati. Iako su automobili danas svima dostupni, a neka kućanstva imaju čak i dva automobila, mnogi ne računaju na realne troškove koje posjedovanje automobila donosi.
Unatoč tomu, potražnja za novim automobilima u Hrvatskoj ipak raste jer je u siječnju 2017. registrirano 16,8 posto više novih automobila nego u istom razdoblju prošle godine.
Kako bismo vam olakšali odluku ako prvi puta nabavljate auto, donosimo pregled godišnjih troškova na koje trebate računati i isplanirati vaš kućni budžet kako vas tehnički pregled, obvezno autoosiguranje i drugi troškovi ne bi svake godine „iznenadili“ i ispraznili vam novčanik.
Cijena automobila - novi ili rabljeni?
Ovisno o vašim mogućnostima i potrebama, kupit ćete rabljeni ili novi automobil. Kupujete li novi auto, raspitajte se o troškovima popravaka i rezervnih dijelova, pripazite na garanciju i što ona sve uključuje te druge pogodnosti prodavatelja. Ako je vaš izbor rabljeni auto, savjetujemo da se dobro informirate i prije kupnje putem oglasnika ili na nekom sajmu automobila vašeg novog ljubimca odvezete automehaničaru u kojeg imate povjerenja kako bi procijenio pravo stanje automobila. Ne želite kupiti „mačka u vreći“. Cijena će u konačnici ovisiti i o vašim mogućnostima plaćanja - je li to gotovina, kredit ili leasing, razlika je velika.
Registracija i tehnički pregled
Cijena registracije i tehničkog pregleda ovise o tome je li riječ o novom ili rabljenom vozilu, prvoj registraciji ili produljenju, vrsti i snazi motora, emisijskom razredu vozila, prijeđenoj godišnjoj kilometraži, godini proizvodnje… Informativni izračun troška možete provjeriti na nekom od online kalkulatora stanica za tehnički pregled vozila. U tehnički pregled ulazi eko tekst, naknada za ceste i posebna naknada za okoliš. Tu je i administrativni trošak tehničkog pregleda.
Popravci i redovni godišnji servis vozila
Redovito servisiranje utječe na trajnost i vozna svojstva auta. Ako imate novi automobil, redovito servisiranje uvjet je za održavanje garancije pa dobro proučite uvjete garancije kad birate auto. Redovito servisiranje se isplati. Ozbiljan kupac najprije će tražiti servisnu knjižicu vozila i teško da će kupiti auto koji nije redovito održavan. Mnogi, želeći smanjiti troškove, štede na održavanju pa popravljaju samo najnužnije ili voze „dok ide“. No, treba znati da se mala nepravilnost može lako pretvoriti u veliki kvar ako se na vrijeme ne ukloni, a tada je i trošak popravka znatno veći. U pravilu se temeljit servis radi nakon dvije godine ili 30.000 prijeđenih kilometara, dok se ulje preporuča zamijeniti nakon svakih prijeđenih, najviše 20.000 kilometara.
Gorivo
Kad računate koliko će vas auto doista koštati, ne zaboravite ukalkulirati trošak goriva. On ovisi o tome koliko kilometara prelazite, koliko auto goriva troši, pa probajte procijeniti mjesečno odnosno godišnje izdvajanje za pogon vaša četiri kotača.
Gume
Mnogi se pitaju koliko automobilske gume mogu trajati. Važno je kod kupnje guma pripaziti na datum proizvodnje jer, vjerovali ili ne, one se troše i kad stoje na polici, pa ako primijetite „nevjerojatne“ popuste na auto gume, preporučamo dodatan oprez. Za očuvanje guma najvažnije je pravilno skladištenje, pa ako mijenjate ljetne u zimske svake sezone i obratno kod ovlaštenog vulkanizera, znajte da će vas to koštati određenu naknadu za čuvanje. Ona koja obično iznosi nekoliko desetaka eura, no montaža se u tom slučaju ne plaća. Ako ih skladištite sami, platiti ćete samo montažu kod vulkanizera. Neki vulkanizeri besplatno će vam čuvati gume ako ih kod njih kupite. Kako bi smanjili troškove, mnogi vozači kupnju cjelogodišnje gume koje kombiniraju performanse ljetnih i zimskih guma. Njihova prednost je svestranost i ušteda, no stručnjaci ih preporučuju samo za male kilometraže i uglavnom gradsku vožnju. Svakako savjetujemo da odluku donesete uzimajući u obzir vožnju i kilometražu koju prelazite, te da se savjetujete s vulkanizerom koji će procijeniti u kakvom su stanju vaše gume.
Osiguranje
I posljednja, no ništa manje važna stavka u troškovima i brizi o vašem automobilu, je osiguranje. Obično se kasko ugovara samo za nova vozila, no i rabljeno vozilo možete dodatno zaštititi posebnim pokrićima koja ugovarate uz policu. Svakako prilikom odabira osiguratelja pročitajte uvjete koje vam osiguratelj nudi kako biste u slučaju prometne nesreće znali što vas čeka - koji je postupak prijave štete i koja pokrića imate. Ako ste kupili rabljeni auto, dodatna pokrića, poput pomoći na cesti dobro će vam doći u slučaju kvara vozila ili prometne nezgode, a košta samo 7,96 EUR godišnje. Razmislite i o tome da, ovisno o vašim vozačkim navikama i stupnju sigurnosti koji želite, pokrijete i rizik od, primjerice, loma stakla ili pada snijega s krova na vaše vozilo. Rizik od tuče, požara ili eksplozije također možete pokriti dodatnim pokrićem - 'mini kasko osiguranjem' - koje je ipak osjetno jeftinije od punog kaska.
Ako se vaše vozilo često kvari ili ga neredovito održavate, možete ugovoriti uslugu za pokriće od pada na tehničkom pregledu - Autopass. Ovo pokriće vam omogućuje besplatan popravak osobnog vozila u slučaju tehničke neispravnosti vozila. Stanica za tehnički pregled provjerava ispravnost vozila na 18 sklopova. Moguće je iskoristiti pogodnost besplatnog popravka kvara na vozilu na bilo kojem od tih sklopova do određenih limita po sklopu.
Svakako provjerite i priznaje li vam osiguratelj popuste i bonuse prijašnjih osiguratelja, te daje li vam obiteljski popust na drugo vozilo. Ako ste profesionalni vozač ili ste završili tečaj sigurne vožnje, možda imate pravo na popust i po toj osnovi. Neki osiguratelji odobravaju i popuste za vozače starije od 65 godina. Prilikom odabira osiguratelja kojem ćete povjeriti brigu o osiguranju vozila važna referenca je i brza i pravovremena isplata šteta. Kad sve to uzmete u obzir, usporedite cijene i ponude, donijeli ste odgovornu odluku koja vas štiti od materijalne štete koja vam se može dogoditi.