Biciklirajte - ali sigurno! Provjerite poznajete li pravila vožnje i prometne propise o bicikliranju
Biciklistička sezona je službeno otvorena! Vjerojatno ste već odavno obrisali prašinu sa svog dobrog starog bicikla, preuzeli nekoliko novih aplikacija i sada ste spremni za svoju prvu vožnju.
Ali što je s vašim poznavanjem biciklističkih propisa? Prikupili smo
11 najčešćih zabluda o bicikliranju pa prije nego što sjednete na vaša dva kotača, provjerite svoje znanje i budite sigurni dok vozite!
Zabluda 1: "Ista pravila na zebri vrijede za bicikliste i za pješake".
Biciklist je vozač vozila na dva kotača pa za njega ne vrijede prometna pravila kao za pješake. Ako želite prijeći cestu na zebri bez biciklističke staze, sa ili bez semafora, morate sići i gurati svoj bicikl. Ako gurate svoj bicikl, više se ne smatrate biciklistom već pješakom i tako vas i vozači automobila trebaju tretirati. Ako se pak nađete na zebri s biciklističkom stazom i sa semaforom, iako označena biciklistička staza dozvoljava vožnju, svjetlo na semaforu ima prednost i ako je na crvenom i zelenom semaforskom svjetlu za pješake jasno označen pješak, dakle zeleno svjetlo vrijedi samo za pješake, biciklist smije prijeći zebru samo kao pješak, gurajući bicikl! Jedini slučaj kad biciklist smije prijeći zebru vozeći se na biciklu je na zebri s biciklističkom stazom, bez semafora. No i u tom treba voziti usporeno (do 10 km/h).
Zabluda 2: "Smijete voziti druge ljude na biciklu".
Partner na volanu, proljetno sunce na licu - ideja je možda romantična, ali po zakonu smijete voziti samo djecu na biciklu, I to samo jedno dijete u dječjoj sjedalici. Ako želite izbjeći kaznu, bolje je voziti odvojeno. Ili nabavite bicikl tandem?
Zabluda 3: "Biciklisti moraju nositi kacigu".
Dobra biciklistička kaciga može zaštititi od ozljeda glave i stoga bi trebala biti dio standardne opreme svakog biciklista. Međutim, kacige su obvezne samo za djecu mlađu od 16 godina - moraju nositi biciklističku kacigu čak i ako se nalaze u dječjoj sjedalici ili u prikolici za bicikl.
Zabluda 4: "Ako imate bicikl pod kontrolom, smijete se voziti bez ruku".
"Gle, bez ruku!" - možda je to vama zabavno, ali vožnja bez ruku na volanu zapravo je zabranjena. Svatko tko vozi bez ruku na volanu, skida noge s pedala tijekom vožnje ili na drugi neprimjereni način koristi bicikl (primjerice utrkuje se) bit će kažnjen. Kazna za takav prekršaj je gotovo 40 eura.
Zabluda 5: "Vožnja bicikla nema nikakve veze s dozvolom za motorno vozilo".
Točno, za vožnju bicikla nije potrebna vozačka dozvola, čak ni za električne bicikle. Pa ipak se može dogoditi da biciklisti moraju predati svoju dozvolu. Zašto? Važan preduvjet za vozačku dozvolu je pouzdanost u prometu - a nedostatak pouzdanosti u prometu može se pokazati i tijekom vožnje biciklom, na primjer kroz krajnje nemarno ponašanje.
Zabluda 6: "Biciklistima nije dopušteno pretjecati automobile".
Uglavnom točno, ali vozač automobila koji pri skretanju presijeca biciklističku stazu ili traku koja se pruža uzduž kolnika kojim se kreće, dužan je propustiti bicikle koji se kreću po biciklističkoj stazi ili traci u istom ili suprotnom smjeru. Biciklist se smije voziti biciklističkom stazom ili desnom stranom kolnika, a prilikom pretjecanja sporijeg vozila od sebe što zasigurno nije automobil već eventualno traktor ili slično sporo vozilo, biciklist je dužan najaviti pretjecanje podizanjem lijeve ruke i vratiti se što prije uz desni rub kolnika.
Zabluda 7: "Najveća opasnost dolazi od automobila u pokretu".
Više od 10% biciklističkih nesreća s ozljedama nastaje zbog naglog otvaranja vrata automobile jer vozač ili putnik nisu u retrovizoru provjerili dolazi li biciklist. Prema zakonu, osoba u automobilu je odgovorna za sigurnost drugih sudionika u prometu, uključujući pješake i bicikliste i zato prije otvaranja vrata treba provjeriti nailazi li bicikl ili neko drugo vozilo.
Zabluda 8: "Ako ste popili previše, vožnja biciklom je dobra alternativa".
Biciklisti se također moraju pridržavati ograničenja alkohola. U Hrvatskoj je granica 0,5 promila. Kazne se razlikuju ovisno o prijestupu: ako vas uhvate da vozite pijani ili vozite drugu osobu koja je pijana kazna je 66,36 eura, no može biti višestruko veća ako, primjerice, padnete s bicikla uslijed pijanstva.
Zabluda 9: "Ista pravila vrijede za bicikliste u svakoj zemlji".
Jeste li znali da je u mnogim zemljama registracijska tablica vozila već potrebna za e-bicikle iznad 250 W? U Austriji, pak, samo od 600 W. Primjer: Izazvali ste prometnu nesreću u Austriji sa svojim e-biciklom od 400 W. Štetu drugoj strani plaćate iz vaše privatne odgovornosti. Međutim, ako se ova prometna nesreća dogodi u Njemačkoj šteta nije pokrivena vašim osiguranjem od osobne odgovornosti jer e-bicikl od 400 W u Njemačkoj treba biti registriran odnosno mora imati vlastito osiguranje od autoodgovornosti. U Hrvatskoj je bicikl definiran Zakonom o sigurnosti prometa na cestama kao vozilo koje ima najmanje dva kotača i koje se pokreće isključivo snagom vozača ili koje je opremljeno pedalama i pomoćnim električnim motorom, čija najveća trajna snaga nije veća od 0,25 kW i ne postoje nikakve obveze u smislu registracije i posjedovanja vozačke dozvole.
Zabluda 10: "Bicikli uvijek mogu biti parkirani na pločniku".
Bicikli bi se trebali parkirati na parkirnim mjestima za bicikle, no kako biciklistička infrastruktura još uvijek nije dostatna pa a mnogim frekventnim mjestima ili nema dovoljno parkirnih mjesta ili ih uopće nema, navikli smo bicikle vezati uz stupove i prometne znakove gdje mogu smetati odvijanju prometa. Stoga tu treba biti oprezan jer regulacija parkiranja bicikala također podliježe lokalnim odlukama o komunalnom redu. Bicikl parkiran na biciklističkoj stazi ili nekom drugom zabranjenom mjestu koštat će vas gotovo 40 eura kazne.
Zabluda 11: "Ako je bicikl ukraden, osiguranje kućanstva pokriva troškove".
Samo u 2016. godini prijavljeno je 27.465 ukradenih bicikala. Iako su bicikli uključeni u mnoge police osiguranja kućanstva, nadoknada troškova obično se primjenjuje samo ako je bicikl ukraden od kuće - odnosno iz podruma, vrta ili skladišta. Krađa izvan kuće može biti pokrivena dodatnom policom osiguranja bicikla.