Kako možemo biti sigurni da su proizvodi i usluge koje kupujemo doista „zeleni“ i održivi?
Krajnje je vrijeme da preispitamo naše potrošačke navike i razmislimo o posljedicama koje svaka naša odluka o kupnji ostavlja na okoliš i planet na kojem živimo. Svakodnevnim, malim ali važnim odlukama možemo pozitivno utjecati na svijet, kao što su odluke o proizvodima i uslugama koje kupujemo.
Izbor nije lagan jer se mnogi proizvođači, želeći svoj proizvod učiniti privlačnim kupcima koji sve više traže „zelene“ proizvode, služe uopćenim tvrdnjama koji se na njima ističu, poput zeleno, prirodno, organsko, održivo, zelenoj boji ili drugim slikovnim prikazima koji asociraju na dobrobit za okoliš, premda najčešće za njih nemaju gotovo nikakvo stvarno uporište. Riječ je o tzv. greenwashingu – zelenom marketingu bez pokrića, prilično raširenoj, štetnoj i moralno neprihvatljivoj praksi.
Evo kako ih prepoznati:
Potvrde i certifikati: mora biti vidljivo od koga su izdani.
Razgradivost: proizvodi su razgradivi isključivo ako se cjelokupni proces završi tijekom jedne godine.
Biorazgradivost. Proizvod je biorazgradiv ako je postupak približnog trajanja kao i ostali proizvodi s kojima se razgrađuje, bez oslobađanja toksina.
Reciklaža. Tvrdnja o reciklaži je prihvatljiva samo ako se proizvod može reciklirati u velikoj mjeri (npr.60%) na području gdje se proizvod prodaje. Ako nije 100 % recikliv, treba jasno biti istaknut konkretan postotak.
Obnovljiva energija. Osim ako proizvod nije u cijelosti napravljen korištenjem obnovljivih izvora energije, treba biti naveden postotak.
Emisija ugljičnog dioksida. Ovakve tvrdnje moraju biti potkrepljene službenim ili znanstvenim podacima.
Obnovljivi materijali. Pri korištenju ovog pojma treba biti jasno navedeno je proizvod sačinjen od recikliranog sadržaja i/ili je biorazgradiv.
Tvrdnje vezane za ozon. Ovakve tvrdnje nisu pouzdane jer se ne mogu se dokazati.
Redukcijske tvrdnje: Tvrdnje vezane za smanjenje otpada ili štetnih tvari moraju biti potkrepljene s konkretnim činjenicama.
Ponovno punjenje („refill“). Ako se tvrdi da je proizvod „ponovo punjiv“ postupak treba biti jasno definiran – potrošeno punjenje će se zamijeniti novim, ili nadopuniti sustavom za punjenje.
Slobodno od (“free-of”). Tvrdnje tipa „slobodno od“ nisu vjerodostojne ako su ostale sastavnice proizvoda štetne za okoliš. Toj frazi ne trebate vjerovati ni ako se na proizvodu navode elementi koji nisu ničim povezani s konkretnim proizvodom.
Neotrovno. Ova tvrdnja implicira da je proizvod neotrovan jednako za ljude i za okoliš, a vjerodostojna je samo ako za nju postoji pouzdana znanstvena potvrda.
Više informacija pronađite na
www.odgovorno.hr
Zeleni proizvodi i usluge trebali bi pomoći očuvati energiju, ne bi smjeli sadržavati toksične spojeve, trebaju biti napravljeni od recikliranih i ponovno uporabljivih materijala, biti trajni i lako popravljivi, svesti utjecaj na okoliš na minimum tijekom cijelog vijeka trajanja proizvoda.
Zato Europska Komisija osporava obmanjujuće tvrdnje o prihvatljivosti proizvoda za okoliš i objavila je kriterij sukladnosti s tvrdnjama o ekološkoj prihvatljivosti.
EU Ecolabel - službena oznaka Europske unije
EU Ecolabel službena je eko-oznaka Europske unije (EU) namijenjena označavanju proizvoda i usluga s manje nepovoljnim utjecajem na okoliš tijekom životnog ciklusa u odnosu na slične ili iste proizvode i usluge iz iste skupine proizvoda.
Eko-oznaka EU Ecolabel temelji se na znanstvenim informacijama o utjecaju proizvoda na okoliš tijekom njegova cjelokupnog životnog vijeka, od vađenja sirovina, proizvodnje i distribucije do faze uporabe i konačnog odlaganja. Više informacija o EU Ecolabel možete pronaći na facebook profilu
EU Ecolabel Hrvatska.
Na europskom tržištu postoji više od 78.000 proizvoda i usluga koje nose znak EU Ecolabel. Popis možete pronaći na
poveznici. Za ovu oznaku u Hrvatskoj kao i za nacionalni znak zaštite okoliša „Prijatelj okoliša“ nadležno je Ministarstvo održivog razvoja. Popis proizvoda i usluga kojima je Ministarstvo u Hrvatskoj dodijelilo tu oznaku možete pronaći na
poveznici.
Od početka poslovanja u Hrvatskoj UNIQA promišlja o svom djelovanju i utjecaju na okoliš, zajednicu, zaposlenike, klijente i partnere. Više o tome pročitajte
ovdje.